fredag 10 april 2020

Havreformar med kolakräm

Långfredag och karantäntider gör mig baksugen. Idag blev det havreformar med chokladkräm, kolakakor, kolaformar... ja kärt barn har många namn. Goda blev de i alla fall. Det blev en del över av krämen, kanske ca 1/4.
Jag blandade två recept som jag hittade:
http://www.frostrosor.nu/2010/11/havreformar-med-chokladkram.html
http://miabakar1.blogspot.com/2017/11/havreformar-med-kolakram.html

GLAD PÅSK!

Du behöver:
Havreformar:
300 gram smält smör
3 dl havregryn
2,5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 ägg

Kolakräm:
150 gram smör
1 dl vispgrädde
2 dl strösocker
2 msk kakao
1 msk vetemjöl


Gör såhär:
Börja med havreformarna.
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret
3. Blanda alla torra ingredienser
4. Rör i det smälta smöret och ägget
5. Klicka i aluminiumformar och grädda i ugnen i 15min

Under tiden havreformarna är i ugnen, tillred kolakrämen.
6. Blanda ihop alla ingredienser i en kastrull under värme.
7. Låt det koka ihop tills krämen tjocknar
8. Ta ut kakorna ur ugnen, gör ett hål i dem (jag använde ett kaffemått).
9. Fördela krämen i hålen och låt svalna och stelna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar