tisdag 18 oktober 2016

Kladdkaka med kokostosca

Min syster bakade den här drömmen till mig idag. Choklad och kokos, kan det bli bättre!?

Kladdkaka med kokostosca
Du behöver:
300 g smör
6 dl socker
4 ägg
1 msk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 dl kakao
4 dl vetemjöl

Kokostosca:
75 g smör
200 g kokos
1 dl ljus sirap
2 dl socker
1 1/2 dl vispgrädde


Gör såhär;
1. Smält smöret i en 2 liters kastrull. Tillsätt socker och ägg, ett i taget. Rör ner vaniljsocker, salt, kakao och mjöl.
2. Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna, ca 25x35 cm. Grädda kakan mitt i ugnen i 200 grader i 15 min,
3. Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt kokos, sirap, socker och vispgrädde och koka ihop toscan i 5 min.
4. Bred kokossmeten ovanpå kakan och grädda i ytterligare 10 min. Låt kakan svala och skär den i rutor. Vi gjorde lite mindre rutor, ca 5x5 cm, då blev det ungefär 40 st.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar