söndag 20 november 2016

Hemmagjorda nyttiga dammsugare

Du behöver:

Kakdeg:
2,5 dl kokt quinoa
2 dl kokosflingor
2 dl färska dadlar
2 msk kakao
4 tsk arraksessens

Marsipan:
6 dl mandelmjöl
7 msk agavesirap
2 msk babyspenat
150 g mörk choklad


Du gör såhär:
1. Koka quinoan till den är riktigt mjuk. Det är viktigt att den är mjuk så den inte blir grynig konsistens. Koka de säkert i 30 min.
2. Låt quinoan svala.
3. Mixa quinoan tillsammans med kakao, arraksessens, kokos och dadlar. Mixa till en slät smet. 
4. Smaka på degen, tillsätt mer dadlar och arraksessens om du tycker det behövs.

Grön marsipan:
5, Mixa agavesirapen och babyspenaten (tog lite extra spenat) med lite av mandelmjölet tills du fått en slät grön deg. 
6. Tillsätt lite mandelmjöl i taget och mixa tills du fått en slät, grön mandelmassa. Om degen är för kletig tillsätt mer mandelmjöl. Jag tillsatte en deciliter extra. 
7. Lägg marsipanen mellan två smörpapper och kavla ut marsipanen med en kavel till ungefär 25x35 cm. 

8. Dela marsipanen på längden i tre lika stora delar 8x35 cm,
9. Dela fyllningen i tre lika stora delar och rulla ur dem till en 35 cm lång rulle.
10. Lägg en rulle med fyllningen på varje marsipanlängd.
11. Rulla marsipanen runt varje dammsugarrulle.
12. Nyp fast kanten med fingrarna och rulla allt lite försiktigt fram och tillbaka ett par gånger tills den blivit slät. 
13. Skär varje dammsugare i lagom stora bitar. 
14. Smält chokladen och doppa ändarna på varje dammsugare i den smälta chokladen.
15. Lägg dammsugarna på ett fat och stoppa dem i kylen så chokladen stelnar. Kan sen förvaras i antingen kyl eller frys. 











Receptet hittade jag här: http://angelasheaven.com/sv/svenska-dammsugare/

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag såg precis ditt inlägg och kände med en gång igen mitt eget recept. Vad roligt att du också hittat det och tycker om det, men du får gärna nämna i din text att du hittat det hos mig (om du har gjort det vill säga.) Det är alltid sjysst att skriva ut om man lånar andras recept. Det brukar jag göra och det ger mer trafik i och med att den andra bloggaren ofta länkar tillbaka till det inlägget.
    http://angelasheaven.com/sv/svenska-dammsugare/

    Ha en fin dag,
    Angela

    SvaraRadera