tisdag 30 juli 2019

Hemmagjord granola

Att göra sin egen granola är både gott och enkelt. Jag brukar gå på känsla, tar inspiration från olika recept jag hittar. "Man tager vad man haver" som man säger. Brukar ta det jag har hemma och slänga ihop. Idag skrev jag ner hur mycket jag tog av varje för att slippa googla runt varje gång.
Detta receptet blev tre hela glasburkar, vilket ger ganska många portioner.

Du behöver:
Havregryn 5 dl
Sesamfrön 2 dl
Solrosfrön 2 dl
Chiafrön 2 dl
Pumpafrön 2 dl
Grovhackade nötter 5 dl
Smält kokosolja 1,5 dl
Flytande honung 6 msk
Vaniljpulver 2 tsk
Vatten 2 dl

Gör såhär:
Blanda ihop alla frön och nötter.
Häll på olja, honung kryddor och vatten.
Blanda ordentligt.
(Jag gjorde i en stor långpanna)
Sätt in i ugnen på ca 160 grader.
Rör om ca var 5:e minut.
Den här stora satsen var klar efter ca 45min.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar