lördag 11 januari 2020

Kanelbullar & Vanilj- & mandelmassbullar

När jag borde sitta och tentaplugga hela dagen får man självklart för sig att baka bullar...
Gjorde två varianter, blandade mig av recept från https://www.koket.se/roys-basta-kanelbullar , https://www.madameedith.se/2017/10/03/bullar-med-mandelmassa/ och lite improvisation för stunden. De blev supergoda och är så nöjd! Mumma!

Ca 40 st

Bulldeg

200 g rumsvarmt smör
5 dl mjölk
50 g jäst
0,5 tsk salt
1 ägg
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning
Mandelmassbullarna (halva satsen): 
0,5dl strösocker
100g mandelmassa
100g rumsvarmt smör
0,5msk vaniljsocker
(Blandade ihop med en elvisp)

Kanelbullsfyllning (halva satsen):
Kanel, strösocker, vaniljsocker och smör, extra av allt.
Improviserade mängd.
Smetade bara på allt på den utkavlade degen.

Gör såhär:
1. Värm upp mjölken till 37 grader
2. Smula ner jästen och låt den lösas upp.
3. Häll i resten av ingredienserna.
4. Låt degen arbeta tills den släpper från kanterna. .
(Tips till mig Ellenor nästa gång. Den här satsen var alldeles för stor för min bakmaskin, så nästa gång gör halvsats)
5. Lägg ut på ett mjölat bord under handduk, låt jäsa i ca 30 min.
6. Knåda degen lätt och dela i två.
7. Kavla ut till en rektangel, lägg i fyllning och rulla ihop till önskade bullar.
Jag gjorde "knutor" den här gången: alt 1 i filmen https://www.youtube.com/watch?v=tupgxikeYXk
8. Låt sedan jäsa igen underbakduk i ca 30 min.
9. Pensla på ägg och lägg på pärlsocker
10. Grädda i mitten av ugnen på ca 225 grader i 10-12 min.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar