söndag 22 mars 2020

Vit chokladpannacotta med hallon

Förra helgen hade vi babyshower för Ida, och då stod jag för en del av fikat. Då blev det bland annat den här ljuvliga pannacottan som också var väldigt uppskattad, fick mycket positiv feedback!

Jag gjorde 15 st men receptet nedan är för 6 portioner:

Du behöver:
3 st gelatinblad
1 vaniljstång
4 dl vispgrädde
200 g vit choklad
4 msk mjölk
4 dl frysta hallon (ca 1 paket)
3 tsk strösocker
1 st lime

Gör såhär:
1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten, cirka 5 min
2. Snitta vaniljstången på längden och skrapa ur den. Hacka chokladen i mindre bitar.
3. Koka upp grädde, mjölk och vaniljstången med frön. Ta kastrullen från plattan.
4. Ta upp vaniljstången. Lägg i gelatinbladet och chokladen. Smält under omrörning.
5. Låt gräddblandningen svalna för att inte vaniljkärnorna ska lägga sig i botten när du häller upp den.
6. Häll upp blandningen i fyra till sex portionsglas. Låt den stå kallt i ca 4 timmar (Jag lät mina stå över natten).

Hallon:
Jag förberedde även hallonen dagen innan.
1. Koka upp hallonen för att minska risken för bakterier
2. Blanda i socker och pressad Lime (Dock blev lime-smaken väldigt dominerande sist så smaka av innan du pressar i allt)

Innan servering häll på de smaksatta hallonen över pannacottan!
NJUT!



(Receptet kommer med inspiration ifrån http://lisasrecept.se/recipe/vit-chokladpannacotta-med-hallonpure)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar