söndag 15 november 2020

Smörgåstårta med räkor, kräftor och tonfisk

Eftersom det vankades smörgåstårtans dag i fredags så blev både jag och Marcus väldigt sugna på detta. Så varför inte baka en egen!? Jag tycker ju inte om att laga mat men att baka en tårta är ju roligt!!!
Googlade fram ett passande recept, använda mig av detta: https://daniel.ellematovin.se/godaste-smorgastartan-ever/
Jag gjorde halva receptet och det blev perfekt till storleken av Hönekakan som jag använda som botten. Måtten nedan är det som gäller i så fall.

Du behöver:
Skagenröra:
85 g kräftstjärtar i lake
140 g handskadade räkor
1 dl majonnäs
0,5 dl crème fraiche
1/4 citron juice
0,5 dl dill, finhackad
1/4 rödlök, finhackad
salt
peppar

Tonfiskröra:
2 burkar tonfisk i olja eller vatten a 120g
1 dl majonnäs
50 g färskost
1/4 gul lök, finhackad
1/4 dl dill, finhackad
1/4 citron, juice
salt
peppar

Färskostkräm:
350 g färskost
0,5 dl creme fraiche
salt

Övrigt:
Bröd, jag köpte hönekaka.

Garnering: (valfritt)
Sallad
Ost
Tomat
Gurka
Dill
Citron
Kräftstjärtar
Räkor
Skinka
Lax
Ägg


Gör såhär:

1. Häll av räkorna och kräftorna, låt vätskan rinna bort helt. Hacka dem sedan grovt. (Glöm inte spara räkor till garnering).

2. Lägg dem i en skål och tillsätt resten av ingredienserna i skagenröran, smaka av med salt och peppar.

3. Låt oljan/vattnet rinna av från tonfisken. Lägg i en skål, tillsätt resten av ingredienserna i tonfiskröran, smaka av med salt och peppar.

4. Blanda färskost och crème fraiche i en skål, smaka av med salt. 

5. Skär till kanterna om du vill för att jämna till. Jag gjorde inte det den här gången. Vilken fungerade bra eftersom jag skulle sätta sallad runt kanterna. 

6. Bred ett tunt lager med färskostkrämen på den understa brödskivan. Bred sedan på halva tonfiskröran.

7. Bre ytterligare ett tunt lager med färskostkräm på nästa brödskiva. Bred sedan på all skagenröra.

8. Bre ytterligare ett tunt lager med färskostkräm på nästa brödskiva. Bred sedan på resterande halva av tonfiskröran.

9. Täck tårtan med resten av färskostkrämen.

10. Garnera, ställ i kylen några timmar. 


(Till nästa gång: Marcus tyckte det kanske blev något för mycket tonfisk. Alternativ att göra mer skagen och mindre tonfiskröra nästa gång. Kanske också borde ha skurit till kanterna liiitegrann. Garnera gärna med citron också.

November 2021: Nästa gång som jag gjorde den tog jag hälften av tonfiskröran och lite mer av den andra röran, inte riktigt dubbelt dock. Gjorde på Jättefanska, gick åt exakt en limpa. Garnerade med ärtskott, lax, tomater, räkor och citron. Garnerade med 3-4dl vispad creme fraise (vispade upp för sig ganska hårt). Blandade sedan ner 150-200g Philadelphiaost.)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar