söndag 13 september 2020

Prinsesstårta alá Ellenor

Som efterrätt till dagens brunch fick det bli en prinsesstårta. Första gången i mitt liv som jag bakar en, blev helt okej nöjd i alla fall. Blandade ett par recept och med lite improvisation. (https://brinkenbakar.se/paskprinsesstarta/ & https://www.youtube.com/watch?v=35sZZU8X3sQ)
Nästa gång skulle jag vilja göra min egen vaniljkräm eftersom marsansåsen blev lite stabbig och tråkig. Jag skulle även behövt täcka tårtan med mer grädde eftersom botten syntes igenom marsipanen.

Du behöver:
Tårtbotten:
4 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk vaniljsocker

Fyllning:
Vaniljkräm (jag gjorde marsansås)
Lemoncurd
Hallonsylt
Vispgrädde ca 6-7 dl

Dekoration:
Marsipan
Kulor
Florsocker


Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader och fodra en springforma med diameter 23 cm med bakplåtspapper.
2. Vispa ägg och strösocker RIKTIGT pösigt med elvisp. När du tror du är klar, vispa lite till!
3. Sikta ner vetemjöl, potatismjöl och vaniljsocker. Vänd försiktigt ihop smeten med en slickepott.
4. Häll upp smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 min. Ta ut och låt svalna lite grann innan du vänder den upp och ner på ett galler.




5. Gör i ordning vaniljkrämen.
6. Skär tårtan i 3 delar och borsta bort smulorna.


7. Vispa grädden, blanda ner lite vaniljsocker.
8. Blanda ner ca 2 dl vispad grädde med marsansåsen.
8. Dags att fylla tårtan. Obs lämna ca 1 cm ut till kanten, fyllningen får inte komma i kontakt med marsipanen. Första lagret: Vaniljsås först, hallonsylt sen.

9. Lager två: Vaniljsås först, lemoncurd sen.


10. Täck tårtan med resten av vispgrädden. Om du ska kavla marsipan är det bra att ställa in tårtan i kylen så länge, där den får stelna till lite.

 

11. Lägg på marsipanen och dekorera tårtan. Pudra över florsocker. 

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar