söndag 13 september 2020

Mandelscones

Idag fixade vi en födelsedagsbrunch för mamma med familj. Bakade då dessa godingar, riktigt bra blev det! Hittade receptet här: https://www.kungmarkatta.se/recept/frukost/mandelscones-med-chiafron/


Du behöver:
4 dl Mandelmjöl
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
50 g smör
1 1/5 dl valfri mjölk
1 ägg
1 msk chiafrön
Pumpafrön


Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Blanda Mandelmjöl, salt, fiberhusk och bakpulver i en skål. (Jag tog ca 0,5dl extra Mandelmjöl, alltså 4,5dl, då jag tyckte smeten blev alldeles för rinnig.)
3. Tillsätt smöret i tärningar och mixa i en matberedare till en smulig massa.
4. Tillsätt mjölken, ägget och chiafrön. Blanda igen.
5. Dela smeten i två och lägg på en bakpappersklädd plåt. Strö över pumpafrön, jag tog även lite flingsalt.
6. Sätt in i ugnen i ca 15min. Jag hade inne mina i nästan 20, kunde varit inne liiiiiite till. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar