onsdag 21 april 2021

Chokladfondant

På påskafton gjorde vi tre rätters som fick avslutas med en dock icke så påskig dessert - chokladfondant. Men ack SÅ gott! Jag är ju en riktig choklad-lover så detta passar mig perfekt. Det var första gången jag gjorde det (konstigt nog), men den blev så lyckad. Jag följde det här receptet: https://www.koket.se/pernilla_wahlgren/efterratter_och_godis/agg_och_mejeri/chokladfondant_med_hallonspegel/ 

Du behöver (4 portioner):
100 g smör
150 g mörk choklad
2 ägg
2 äggulor
0,5 dl strösocker
2 msk vetemjöl
smör till formarna
något till servering

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 225 grader (om du inte endast ska förbereda).
2. Smält smöret i en kastrull och ta av från värmen.
3. Bryt chokladen i bitar och låt dem smälta i smöret.
4. Vispa ihop ägg, äggulor och socker i en bunke.
5. Vispa även i mjölet och blanda sedan ner choklad- och smörblandningen.
6. Rör till det blir en slät och blank kräm.
7. Smöra fyra små ugnsfasta portionsformar
8. Fördela smeten i formarna. (Fram till hit kan du förbereda).
9. Sätt in i ugnen i 6-8min (beror på ugn). De ska vara mjuka i i mitten så chokladkrämen kan rinna ut. Men den ska vara tillräckligt fast för att inte tappa formen. Ta ut och provstick i dem några gånger om du är osäker. De är färdiga när det börjar höja sig en aning på mitten.
10. Låt fondanterna stå några minuter och stjälp sedan upp dem på desserttallrikar; dekorera och servera med valfritt tillbehör.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar