fredag 16 april 2021

Kladdkaka med kokosolja & mandelmjöl

Fick i uppgift till påsk-fikat att fixa en kladdkaka som varken fick innehålla gluten eller laktos. Sökte runt lite och hittade den här; den blev så uppskattad och var så god så måste bara spara ner den. Hittade receptet på kung markattas hemsida: https://www.kungmarkatta.se/recept/desserter-och-sotsaker/kladdkaka-med-kokosolja-och-mandelmjol/
Jag hade inte så mycket rårörsocker hemma så tog hälften vanligt strösocker, och som vanligt saltar jag oftast lite mer än vad receptet säger. 


Du behöver:
2 ägg
1/2 dl kokosolja
2,5dl rårörsocker
4 msk kakao
2 dl mandelmjöl
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt


Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält kokosoljan i en kastrull
3. Blanda samman alla torra ingredienser
4. Rör i ägg och kokosolja
5. Häll smeten i en form med avtagbara kanter och bred ut den till ett jämnt lager.
6. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min. Jag tror jag körde 7-8min; beror på ugn.
7. Serveras med fördel till vispad grädde.


Hade tyvärr ingen bild, men kakan gick åt; hos alla - gluten- och laktoskänslig eller inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar