tisdag 15 mars 2016

Krämig kycklinglasagne

Idag provade jag detta receptet - jätte gott.
Lasagne är toppen till matlådor.

Du behöver:
Lasagneplattor (jag körde glutenfria)
Smör
500g kycklingfilé
Tacokrydda
Mozarella

Bechamelsås:
2,5dl vispgrädde
6,5dl mjölk
1 dl vetemjöl
100g smör
salt & peppar


Gör såhär:
Sätt ugnen på 180 grader. Skär kycklingen i lagom små tärningar och smörstek dem tills de blir genomstekta. Under tiden gör du Bechamelsåsen.
Smält smöret ihop med grädden och hälften av mjölken och låt sjuda upp. Häll upp mjölet och häll ut i lite mjölk så det inte klumpar sig, och blanda i såsen under omrörning. Häll sedan i resten av mjölken och låt sjuda. Smaka av med tacokrydda, salt och peppar.
Täck sedan botten av en form med lite av såsen, varva sedan med lasagneplattor, kyckling, mozzarella och sås. Ställ in i ugnen och grädda i 45-60 min (jag hade 45 min) Tills plattorna är lagom mjuka. Servera med en god sallad.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar